تبلیغات
نشریه خبری - آیت‌الله صدیقی: انتظار یعنی انقلابی ماندن/ عباسی: ارائه اسطوره آواتار طرح حساب‌شده دربرابر مهدویت

جستجو

 

آیت‌الله صدیقی: انتظار یعنی انقلابی ماندن/ عباسی: ارائه اسطوره آواتار طرح حساب‌شده دربرابر مهدویت

چهارشنبه 25 مرداد 1391   11:59 ب.ظ

گزارش فارس از رونمایی از آخرین نوشته حجت‌الاسلام پناهیان
آیت‌الله صدیقی: انتظار یعنی انقلابی ماندن/ عباسی: ارائه اسطوره آواتار طرح حساب‌شده دربرابر مهدویت

خبرگزاری فارس: آیت‌الله صدیقی در مراسم رونمایی از آخرین نوشته حجت‌الاسلام پناهیان گفت: انتظار یعنی انقلابی ماندن و هرگز به خمودگی و ضعف نگرائیدن و تا قله استقامت کردن.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله صدیقی: انتظار یعنی انقلابی ماندن/ عباسی: ارائه اسطوره آواتار طرح حساب‌شده دربرابر مهدویت

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، رونمایی از آخرین نوشته حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در حسینیه هنر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و حسن عباسی برگزار شد.

آیت‌الله صدیقی در سخنانی در این مراسم گفت: انتظار یک هجرت است و تجهیز و آمادگی و معرفت و سوز و حرکت و جریان است.

* صدیقی: انتظار ادامه راه امام خمینی(ره) در مقابله با استکبار است

وی افزود: انتظار حضور دائمی در صحنه برای رسیدن به آن آرزو، برای فتح آن قله و برای فتح آن مشکلات را به جان خریدن، برای وصال دلبر است.

صدیقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و راه امام خمینی(ره) انتظار واقعی بود، تاکید کرد: ادامه راه امام خمینی(ره) در مقابله با استکبار و رذایل اخلاقی و گناهان استمراه انتظار است.

وی افزود: انتظار یعنی انقلابی ماندن و هرگز به خمودگی و ضعف نگرائیدن و تا قله استقامت کردن و مساله انتظار، مساله حرکت و پویندگیو پیشرفت است و پیوند با نیروهایی که در این مسیر حرکت می‌کنند چراکه انتظار به عنوان یک عمل و عقیده و عبادت سر لوحه همه انبیاء بوده است.

آیت‌الله صدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به ادعیه ائمه اطهار(ع) درباره حضرت مهدی(عج)، گفت: آقای پناهیان برداشت قشری از انتظار را در انتظار عالمانه را در کتاب خود بیان کرده و آغاز عالمانه آن و انجام عاشقانه آن را نیز بیان کرده است.

وی افزود: مودت و محبت و عشق از آثار معرفت است و عشق به ائمه اطهار(ع) نیاز به معرفت دارد.

امام جمعه موقت تهران، تاکید کرد: امام زمان(عج) تجلی خدا در زمین است و برای زدودن همه حجاب‌ها بین عبد و مخلوق می‌آید.

وی با اشاره به حدیث «من لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»، افزود: اگر معرفت آمد جهاد، استقامت و مقاومت و ... به صورت طبیعی همراه آن خواهد آمد که آقای پناهیان به خوبی به آن پرداختند.

* عباسی: جامعه مهدوی اتوپیا نیست

در ادامه این مراسم حسن عباسی در سخنانی با اشاره به فلسفه امید و «ارنست پلوخ» به عنوان مهمترین متفکر آن گفت: وی معتقد است انتظار چون یک چهارپا است که توسط راکب آن با یک هویجی که بر چوب قرار گرفته است به جلو کشانده می‌شود و عملا وی آینده درخشان را رد می‌کند.

وی افزود: این تفکر لیبرالیسم است که وضع موجود را حفظ کنیم و ما در فلسفه امید و در آینده‌شناسی و نه در عبارت قرآنی «عاقبت‌شناسی» و نه در انتظار فعالیت درخوری و آکادمیکی انجام نداده‌ایم.

عباسی در ادامه با اشاره به کلمات کلیدی «اتوپیا»، مدینه فاضله؛ «آکرونیا» زمان فاضله و «آواتار» به عنوان اسطوره منجی به توضیح تلاش غرب در اینباره پرداخت و تفاوت‌های این امور را با فرهنگ مهدویت بیان کرد.

وی با بیان اینکه اگر فلسفه به مدینه فاضله رسید ما به علوم استراتژیک می‌رسیم، گفت: در تلقی شیعه هم انسان و هم جامعه فاضله داریم و کلمه «امام زمان» ناظر به «آکرونیا» نیست چرا که امام زمان(عج) بر زمان است نه در زمان.

عباسی افزود: جامعه مهدوی اتوپیا نیست و شخص منجی آواتار نیست که همه بنشینند که او خودش را نشان دهد.

وی با اشاره به کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» پناهیان، آن را تلاشی حکمی ـ فلسفی و جامعه‌شناختی برای این ساز و کار دانست و تصریح کرد: آیه «ان الله لایغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» از اولین آیه‌هایی است که در این کتاب تشریح شده است و ما از این زاویه از آواتار فاصله می‌گیریم.

* انتظار تغییر درونی است تا خدا آن عنصر تغییر جامعه را بفرستد

عباسی با اشاره به مرگ جامعه‌شناسی افزود: جامعه‌شناسی، جامعه را از حیث هست بررسی می‌کند و از لحاظ باید بررسی نمی‌کند اما ما می‌توانیم بر اساس همین آیه «دانش تغییر جامعه» را داشته باشیم لذا از این لحاظ اینکه ما منتظر صرف باشیم منتفی می‌شود لذا ما باید خودمان را به آن سمت تغییر دهیم.

وی ادامه داد: امام زمان(عحج) خود منتظر صیرورت ماست و این طور نظر «پلوخ» رد می‌شود چراکه منتظر در انتظار عارفانه به شناخت رسیده و مرگ اندیشی و مرگ آگاهی دارد.

عباسی با بیان اینکه انتظار فرج انتظار آمدن یک نفر نیست و اینکه سفیانی یا سیدخراسانی کیست، گفت: انتظار تغییر درونی است تا خدا آن عنصر تغییر جامعه را بفرستد.

حسن عباسی در ادامه با اشاره به آیة الکرسی گفت: ولایت و برائت در نزد هر کسی هست و به هر چه حب داشته باشیم بر ما ولایت خواهد داشت لذا باید خضر راه داشته باشیم و مدیریت حب و بغض انجام دهیم و این لب کلام پناهیان در این کتاب است.

وی با بیان اینکه کار تئوریک درباره قرآن و رسول اکرم(ص) نکرده‌ایم، گفت: آواتار که این روزها از اسطوره‌ای شرقی به سوژه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌های غربی تبدیل شده یک کار حساب‌شده برای ایستادن جلوی فرهنگ و نگاه مهدوی است.

* خلاء تئوریک درباره مهدویت را پرنکنیم مردم به سمت خرافات حرکت می‌کنند

عباسی افزود: باید به جای اینکه سی‌دی درست کنیم که چه کسی سفیانی است و چه کسی سید خراسانی است باید نظریه پردازی کنیم و به کارهایی چون کار پناهیان دست بزنیم.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی فلسفی جامعه مهدوی و تبیین علمی وجود حضرت مهدی(عج)، ادامه داد: خلاء ما در فلسفه امید را باید این دست مطالعات چون کتاب پناهیان پر کند و اگر این دست مطالعات منقطع شود مردم ایستا نیستند و از نظر پراتیک جلو می‌روند و اگر خلاء تئوریک پر نشود انحرافات و خرافات زیاد می‌شود.

* دانشجویی که الهام‌بخش نوشتن کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» شد

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام پناهیان در سخنان کوتاهی با اشاره به یک دانشجوی پزشکی که محافلی درباره سخن گفتن درباره امام زمان(عج) می‌گذاشت، گفت: این دانشجو که بعدها در کنار ضریح امام رضا(ع) فوت کرد باعث شد که این کتاب را بنویسم.

وی افزود: این دانشجو و اقداماتش تجربه شفاهی ما درباره امام زمان(عج) بود و آن دانشجو حرکت مخلصانه‌ای داشت.

پناهیان همچنین درباره نوشتن را لذت بخش خواند و از گفت: نوشتن لذت بیشتری از سخنرانی دارد.


نوشته شده توسط : ramin h