تبلیغات
نشریه خبری - مطالب هفته چهارم مهر 1390

جستجو

 

راه مقابله با طلسم و سحر

سه شنبه 26 مهر 1390   08:23 ب.ظ

راه مقابله با طلسم و سحر

خبرگزاری فارس: طلسم کار ساده و راحتی نیست و از دست هر کسی بر نمی آید. باید توجه داشت که از هر کسی که ادعای دانستن این امور را دارد، نباید به راحتی پذیرفت؛ چون بسیاری از سودجویان از این راه برای خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فریب می دهند.

خبرگزاری فارس: راه مقابله با طلسم و سحر

انسان موجود پیچیده‌ و ناشناخته ای است که می‌تواند کارهای خارق ‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد. این قبیل کارها از ابعاد مادی و غیر مادی وجود انسان سرچشمه می‌گیرد. از جهت مادی انسان می‌تواند با کمک ابزار مادی و با انجام برخی تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی کارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت کند که برای دیگران تعجب آور باشد. از جهت معنوی نیز انسان با به کارگیری نیروی‌های روانی و روحی کارهای فوق العاده انجام می دهد. یکی از این امور خارق العاده طلسم است.

مجمع البحرین در ذیل کلمه طلسم می نویسد: «سه نظریه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1 از دو لفظ طلٌ به معنای اثر و اسم ترکیب یافته است. 2 لفظی است یونانی به معنای گره غیر قابل گشودن. 3 مقلوب کلمه مسلط است».[1]
نویسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» می نویسد: «عبد العلی بیرجندی در شرح تذکره می گوید: طلسم عبارت از کار خارق عادتی که مبدأ آن قوای فعٌاله (اثر گذار) آسمانی آمیخته با قوابل زمینی منفعله (اثر پذیر) است، تا بدان امور شگفت و غریب پدید آورند؛ زیرا برای حدوث کائنات عنصری که اسباب آنها قوای آسمانی است، شرایط مخصوصی است و به این شرایط استعداد قابل، کمال می پذیرد و از این رو کسی که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع میان آنها قادر باشد، می تواند به ظهور آثار عجیب و شگفتی پی برد».[2]
پس اولاً: در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی، نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند.
ثانیاً: طلسم کار ساده و راحتی نیست و از دست هر کسی بر نمی آید. باید توجه داشت که از هر کسی که ادعای دانستن این امور را دارد، نباید به راحتی پذیرفت؛ چون بسیاری از سودجویان از این راه برای خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فریب می دهند.

ثالثاً: طلسم خرافه نیست و دارای اثر و واقعیت است. ابن سینا بر این باور است که سبب سحر نفوس قوی هستند که بدون استفاده از ابزار مادی به وقوع می پیوندد؛ ولی طلسم از ارتباط قوای آسمانی و قوای زمینی ناشی می شود. وی می گوید: «پدیده های غیر عادی در جهان طبیعت از سه منشأ سرچشمه می گیرند:

الف. هیئت نفسانی، ب. خواص اجسام عنصری؛ مثل جذب آهن توسط مغناطیس، ج. قوای آسمانی که در اثر ارتباط با قوای زمینی آثار عجیب را در پی دارد. سحر از نوع اول است، ولی طلسم از نوع سوم است».[3]
مرحوم شهید اول بعد از بیان تعریفی نزدیک به تعریف یاد شده از بیرجندی، می نویسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از این راه نیز حرام است».[4]

طلسم علی‌ رغم وجود و تأثیرات غیر قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذیر است.
از آن جا که یگانه قدرت مؤثر در عالم خدای قادر متعال است؛ لذا بهتر است برای حل مشکلات به جای روی آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم، «و من یتوکل علی الله و کفی بالله وکیلا». مسبب حقیقی و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تأثیر و سببیتی نیز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است.
بنابراین؛ بهترین شیوه برای ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقیانوس بی‌کران رحمت او، قرآن کریم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن می فرستیم شفا و رحمت الهی برای اهل ایمان است».[5]
 برای جلوگیری از تأثیرات سحر و طلسم قرائت قرآن کریم به خصوص سوره‌های کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسیار مؤثر است. دعاهایی نیز در برخی از کتب دعا؛ مانند مفاتیح الجنان ذکر شده است.
 
راه های ابطال سحر از نظر قرآن
با توجه به این که سحر اقسامی دارد، راه های ابطال سحر نیز از نظر قرآن کریم گوناگون است که به بررسی آنها می پردازیم:
الف- سحر گاهی فریفتن، تردستى، شعبده بازی و چشم‏بندى است، و در خارج حقیقتى ندارد چنان که قرآن می فرماید:”‌‌ فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیهُمْ یخَیلُ إِلَیهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى”‌‌[6]؛ ریسمان ها و عصاهاى جادوگران زمان موسى در اثر سحر، خیال مى‏شد که حرکت مى‏کنند.
در آیه دیگر آمده است: ”‌فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْینَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ”‌‌؛[7] هنگامى که ریسمان‏ها را انداختند چشم هاى مردم را سحر کردند و آنها را ارعاب نمودند.
از این آیات روشن مى‏شود که سحر داراى حقیقتى نیست که بتوان در اشیاء تصرفى کند و اثرى بگذارد، بلکه این تردستى و چشم بندى ساحران است که آن چنان جلوه مى‏دهد.

محمد بن عیسى می گوید از حضرت رضا (ع) در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر مى‏کند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: ”‌‌باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم الا ذهبت و انقرضت

ب- از بعضى آیات قرآن استفاده مى‏شود که بعضى از انواع سحر به راستى اثر مى‏گذارد؛ مانند آیه ذیل که مى‏گوید آنها سحرهایى را فرا مى‏گرفتند که میان مرد و همسرش جدایى مى‏افکند: ”‌فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ”‌‌. یا تعبیر دیگرى که در آیات فوق بود که آنها چیزهایى را فرا مى‏گرفتند که مضر به حالشان بود و نافع نبود: ”‌وَ یتَعَلَّمُونَ ما یضُرُّهُمْ وَ لا ینْفَعُهُمْ”‌‌.[8] ولى آیا تأثیر سحر فقط جنبه روانى دارد و یا این که اثر جسمانى و خارجى‏ هم ممکن است داشته باشد؟ در آیات بالا اشاره‏اى به آن نشده؛ لذا بعضى معتقدند اثر سحر تنها در جنبه‏هاى روانى است.[9]

در عصر ما چون بسیارى از خواص اجسام و عناصر که در گذشته بر توده مردم، مخفى بود، آشکار شده است، و حتى کتاب هایى در زمینه آثار اعجاب‏انگیز موجودات مختلف نوشته ‏شده است، واقعیت قسمت زیادى از سحرهاى ساحران روشن شده و در موارد زیادی این حربه از دست ساحران گرفته شده است. (مثل روشن شدن خواص شمیایی عناصر و یا بعضی خواص نور)، اما در هر حال، سحر چیزى نیست که بتوان وجود آن را انکار کرد و همه صورت های آن را به خرافات نسبت داد. بعضی از صورت های آن، هم اکنون رواج دارد و هنوز واقعیت آن شناخته نشده است؛ مثل کارهایی که مرتاضان هندی انجام می دهند.[10]
در بعضی از کتاب ها[11] و روایات برای از بین بردن سحر خواندن آیات و دعاهایی توصیه شده است. ما از باب نمونه به چند مورد اشاره می کنیم:
1- محمد بن عیسى می گوید از حضرت رضا (علیه السلام) در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر مى‏کند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: ”‌باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم الا ذهبت و انقرضت”‌‌.
2- ابن عباس گوید: لبید یهودى پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را سحر کرد، و سحر را در چاه بنى زریق انداخت حضرت بیمار شد، در حالى که حضرت به خواب بود دو فرشته آمدند، یکى از آن دو کنار سر حضرت و دیگرى پهلوى پاى او نشست و به ایشان خبر دادند، که شما را سحر کرده‏ و سحر را در زیر پوست نهاده و در زیر سنگى در چاه زروان گذارده‏اند پیغمبر (ص) على (ع) و زبیر و عمار را فرستاد تا آب چاه را کشیدند و سنگ را برداشتند و جف را در آوردند و دیدند که در آن مقداری مو است با دندانه‏هائى از شانه که 11 گره با سوزن بر آن زده‏اند، در این موقع معوّذتین آمد هر گرهى را که می گشودند آیه‏اى از آنها را می خواندند، حضرت احساس سبکى کرد و برخاست گویا از قید و زنجیر آزاد شده است، و جبرئیل می گفت: ”‌بسم الله ارقیک من کل شی‏ء یؤذیک من حاسد و عین و الله یشفیک”‌‌.
3- فردی که سحر شده آیات: ”‌قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَیبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا یصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ، وَ یحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ”‌‌.‏[12] و ”‌وَ أَوْحَینا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِی تَلْقَفُ ما یأْفِکُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ”‌‌.[13] را همیشه همراه خود داشته باشد.
4- این آیه را هفت بار بر سحر شده بخوانند: ”‌سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یصِلُونَ إِلَیکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ”‌‌[14].[15] پس به طور کلی باید از شر سحر ساحران به خدا پناه برد.
باید توجه داشت که اغلب مواردی که مردم آن را سحر می پندارند، ناشی از توجه بیش از حد عده ای به خرافات و اوهام و سوء استفاده عده سودجوی دیگر، از شرایط فراهم آمده است، در حالی که از سحر اطلاعی ندارند علاوه بر آن لااقل بخشی از سحر، با تصرف در خیال انسان انجام می پذیرد و همان طوری که در جریان ساحران و حضرت موسی (ع) اتفاق افتاد، در این گونه موارد با بالا رفتن سطح اعتقادات و آگاهی های مردم، عملا این گونه سحرها کارائی نخواهند داشت. در هر صورت اگر واقعا سحری روی دهد، برای نجات از آن می توان از دعا و آنچه در روایات آمده است بهره برد. 
 
پی نوشت ها :
 [1]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی، سید احمد، ج 5، ص107، المکتبة المرتضویة.
[2]. طهانوی، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج 2، ص 1138، مکتبة اللبنان، 1996م.
[3]. صدر حاج سید جوادی و دیگران، دائرة المعارف تشیع، ج 9، ص117، شهید سعید محبی، تهران، 1381ش.
[4]. قمی، شیخ عباس، سفینة البحار، ج 4، ص91، دارالاسوة، چاپ دوم، 1416 ق. به نقل از الدروس شهید اول.
[5]. اسراء، 82         
[6] . طه، 66
[7] . اعراف، 116
[8] . بقره، 102
[9] . علامه در المیزان می فرماید: سحر یک نوع تصرف در حاسه انسان است، به طورى که حاسه بیننده چیزهایى را ببیند و یا بشنود که حقیقت نداشته باشد. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، موسوی همدانی، سید محمد باقر ج‏ 8، ص 275؛ یکى از اقسام آن تصرف در خیال مردم است، که آن را سحر دیدگان می نامند، و این فن از تمامى فنون سحر مسلم‏تر و صادق‏تر است. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، موسوی همدانی، سید محمد باقر ج 1، ص 237؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏1، ص 379
[10] . تفسیر نمونه، ج ‏13، ص 241
[11] . و نیز در حواشی مفاتیح الجنان تحت عنوان تعویذ ابطال سحر بیان شده است .
[12] . یونس، 81 و 82
[13] . اعراف، 117- 119
[14] . قصص، 35 .
[15] . مکارم الأخلاق، میر باقرى، ج ‏2، ص 326 – 329

منبع : اسلام پدیا

انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900726001096


نوشته شده توسط : ramin h

خواسته‏های مادی و نقاط ضعف انسان از زبان آیت‌الله تهرانی

سه شنبه 26 مهر 1390   08:22 ب.ظ

در درس اخلاق بیان شد؛
خواسته‏های مادی و نقاط ضعف انسان از زبان آیت‌الله تهرانی

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مجتبی تهرانی در دومین جلسه درس اخلاق و معارف اسلامی خود با موضوع تربیت و مربیان تربیتی به سرآمد خواسته‏های مادی و «نقاط ضعف انسان» پرداخته است.

خبرگزاری فارس: خواسته‏های مادی و نقاط ضعف انسان از زبان آیت‌الله تهرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین جلسه درس اخلاق و معارف اسلامی آیت‌الله مجتبی تهرانی با موضوع تربیت و مربیان تربیتی روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد و متن کامل آن امروز در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مجتبی تهرانی به نشانی www.mojtaba-tehrani.ir در دسترس کاربران گرامی قرار گرفت که در پی می‌آید.

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به کسانی بود که می‎خواهند روش رفتاری به دیگران بدهند و قصدشان تربیت کردن دیگران است، به تعبیر دیگر مربیان جامعه هستند. جلسه گذشته عرض کردم مربی باید دارای شرایطی باشد که اوّلین آنها که اهم شرایط هم هست این است که مربّی باید ابتدا خود را ساخته و تربیت و اصلاح کرده باشد، تا بتواند دیگران را اصلاح کند. اگر مربّی خود را نساخته باشد، تربیت او یا بی‎فایده است و یا مضر است. دومین شرط کار تربیتی این است که مربّی خودش را در جمیع ابعاد وجودی، چه از نظر عقل و چه از نظر قلب و چه از نظر نفسانی در سه بُعد شهوت و غضب و وهم کنترل کرده باشد.
آنچه را که من در این بحث، مقدّم می‎دارم «بُعد نفسانی» است؛ یعنی مربّی باید شهوت و غضب و وهم خود را کنترل نماید. اصلاً انبیای عظام که مبعوث شدند، برای این نیامدند که انسان‎ها را به دنیا و مادّیت دعوت کنند، بلکه آنها آمدند تا جلوی این سه قوه را که در هر انسانی وجود دارد، بگیرند؛ یعنی می‌خواهند جلوی شهوت و غضب و وهم را بگیرند و آنها را مهار کنند؛ و الّا دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست و همه از درون خود، کششی به سوی دنیا دارند. این قوا به طور افسار گسیخته انسان را به سوی دنیا و مادّیت می‌کشاند و انبیا هم آمده‌اند تا جلوی این افسار گسیختگی را بگیرند.

کار انبیا، کنترل کردن خواسته‏ها

من در جلسه گذشته، در قالب اصطلاح از این مطلب، این‌طور تعبیر کردم که «انبیا آمده‌اند که جلوی اطلاق دعوت نفوس به دنیا را بگیرند». این تعبیر اهل معرفت است که خواسته‎های شهوی، غضبی‎ یا وهمی انسان وقتی شیطانی‎ شود، دیگر حد و مرز ندارد. انبیا آمدند تا اینها را محدود کنند. چرایش را من در آخر بحث عرض می‎کنم.

سرآمد خواسته‏های مادی و «نقاط ضعف انسان»

حالا من موادی را که غالباً انسان با آنها درگیر است و نسبت به او برجستگی دارد و مبتلا به او است در رابطه با قوه شهوت و غضب عرض می‎کنم.
1. پول و مال
اوّل مسأله مال است. مال یکی از مواردی است که انسان به مقتضای شهوت خود به دنبال آن است. انبیا نسبت به مال به ما می‌گویند: انسان نباید مال را از هر راهی انسان تحصیل کرده و به دست آورد. دست به هر مالی نزن! اگر چه شیطان درونی انسان، چه بسا برخی شیاطین بیرونی هم انسان را دعوت کنند انسان نباید از حدود الهی تجاوز کند.

جایی که انسان زمین می‏خورد!

یکی از نقاط ضعف انسان، همین مسأله مال است. در روایتی از امام صادق(علیه‎السلام) که حضرت فرمودند: «إِنَّ الشَّیْطَانَ یُدِیرُ ابْنَ آدَمَ فِی كُلِّ شَیْ‏ءٍ» البته این روایت را به دو صورت می‎شود خواند؛ هم «یُدِیرُ» درست است و هم «یُدَبِّرُ». شیطان این طور است که قوه واهمه انسان را احاطه می‌کند و نسبت به هر چیزی، دور انسان می‎گردد؛ یعنی حواسش جمع است که در موقعیتی او را به زمین بزند. « فَإِذَا أَعْیَاهُ» وقتی خسته‎اش کرد، «جَثَمَ لَهُ عِنْدَ الْمَالِ» وقتی مسائل مالی مطرح شد، به روی انسان می‎جهد و «فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ»  گردنش را می‎گیرد و دیگر رهایش نمی‎کند. من بعداً عرض می‎کنم که از نظر حتی قرآن هم، مطلب همین طور بیان شده است.
2. جاه و مقام
نقطه ضعف دیگری که در انسان وجود دارد، مسأله مقام، جاه و ریاست است. این نقطه ضعف در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. علما در مباحث اخلاقی می‎گویند: لذّت جاه و مقام، لذیذتر از لذت مال است. یعنی ریاست خیلی بیشتر به انسان می‏چسبد. لذا کسانی که مبتلا به حب جاه هستند، مالشان را فدا می‎کنند تا به ریاست برسند. این مطلب جزو چیزهایی است که توضیح نمی‎خواهد و شما هم نمونه‏های زیادی از آن را دیده‏اید. برای این است که بزرگان می‎گویند: لذت ریاست، جاه و مقام، بیش از لذت مال است.
3. شهوت جنسی
یک مورد دیگر که در ارتباط با نفس مطرح است، شهوت جنسی است. انبیا هم چون برای این آمده‎اند که شهوت جنسی انسان را نیز کنند، می‎گویند: نباید شهوت جنسی را از هر طریقی اشباع کنی! مرزبندی کردند که این هم نوعی مهار کردن است.

پیام انبیا «محدود کردن» است، نه نفی کلّی!

من این مطلب را تذکر بدهم تا یک وقت اشتباه نشود و افراطی‏گری در معارف به وجود نیاید؛ انبیا نیامدند که جلوی تحصیل مال را از هر طریقی مثل تجارت، کسب، زراعت و صناعت بگیرند، نمی‏گویند: نکاح نباشد! اینها به طور کلی مقابل این قوا و کشش‏های نفسانی نایستاده‏اند. چون این تمایلات در کانون وجود انسان هست و خداوند اینها را در وجود آدمی قرار داده است. او خیر محض است و هر چه را در عالم وجود آفریده است، جنبه خیر و صلاح دارد. ولی این هم هست که انسان از نظر طلب، بی‎نهایت را می‏خواهد و درخواستش در این موارد هیچ حد و مرزی ندارد. انبیا هم آمده‎اند جلوی این بی‎بند و باری را بگیرند. به تعبیر اهل علم، انبیا می‏خواهند جلوی اطلاق این مطلق را بگیرند نه این که آنها را قلع و قمع کنند.

درآمدهای نامشروع؛ ممنوع

لذا ما وقتی به معارف‎مان، چه آیات و چه روایات، مراجعه می‎کنیم می‎بینیم اوّلین مسأله‏ای که مطرح شده است، مسأله بازدارندگی است. حالا من یک مثال می‎زنم تا مطلب روشن شود. یکی از آیات شریف قرآن که ما در فقه هم به آن تمسک می‎کنیم و در به دست آوردن احکام مربوط به معاملات نیز نقشی اساسی دارد این است: «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم‏»  آنهایی که اهل دقت هستند اگر به آیه توجه کنند، می‏فهمند که روح این آیه، بازدارندگی است. اوّل می‏فرماید: اموال‎تان را بین خودتان به سبب باطل نخورید! حرف و پیام اوّل، «بازدارندگی» است. اوّل می‎گوید: «نخورید!»، بعد می‎گوید: «إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم» بعد از نهی، استثنا می‎کند که اگر از راه صحیح باشد، اشکال ندارد. راه‎های باطل برای به دست آوردن مال زیاد است و نیازی به توضیح ندارد. امآ قرآن می‏فرماید فقط از راه درست کسب مال کنید. این روح دعوت قرآن در ارتباط با مال است و مطابق با همان غرضی است که انبیا برای آن آمده‏اند.

«ازدواج» برای جلوگیری از فجور و فحشاء

ما در باب نکاح هم می‎بینیم که روح دعوت به نکاح، برای بازدارندگی و کنترل آن است. من نمی‎خواهم اینجا به طور مفصّل وارد بحث شوم، ولی کسانی که اهل دقت هستند اگر در باب نکاح، به آیات مراجعه کنند، خواهند دید که روح کلّی همه دستورات در رابطه با قوای جنسی، «تحدید، مرزبندی و جلوگیری از فجور و زنا» است.
یعنی قرآن می‏خواهد جلوی بی‏بند و باری را بگیرد و اگر هم در جایی به نکاح دعوت می‎کند، برای این است که جلوی آن سفاح و فجور به وسیله نکاح گرفته می‌شود؛ این «دعوت به نکاح» نیست که مردم با این دعوت قرآنی به دنبال اشباع کردن این غریزه بوده و به این کار ترغیب شوند. قرآن هیچ گاه به این امور دعوت نمی‎کند و همین قوای درونی برای اینکه انسان را به سمت آنها بکشاند، کافی است؛ انبیا هم به دنبال محدود کردن این کشش‏ها هستند.

تعادل در دعوت انبیاء

اگر خوب دقت کنید می‎بینید که آنها آمدند تا در این روابط، نیروی شهوت، غضب و وهم انسان را مهار کنند. اگر کسی بگوید انبیا می‎خواهد این قوا را از بین ببرند، حرفش مخالف نظام اتمّ است و اصلاً مورد قبول نیست. نه آمده‏اند انسان را به سمت نفسانیات حرکت بدهند و نه آمده‏اند ریشه تمایلات را بخشکانند. انبیا برای جلوگیری از اطلاق این مطلق‏ها آمده‏اند. اینکه ما می‎بینیم در دعوت انبیا، در رابطه با این سه قوه  نفسانی، این همه دستور و فرمان وجود دارد برای این است که انسان با کنترل و تحدید این نیروها می‏تواند به سعادت برسد.

انبیاء انسان را به فطرتش دعوت می‏کنند

البته در درون انسان، هم این قوا وجود دارد و هم «حس احتیاج به زندگی جاودانه» هست. یعنی انسان در درون خود هیچ وقت فنا شدن و پایان یافتن را نمی‎خواهد. اینجا است که مسأله معارف پیش می‎آید و انبیا هم برای یادآوری نسبت به همین مسأله فرستاده شده‏اند. انسان می‎بیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست و فرو رفتن در حب مال و حب جاه و... او را از درک این مطلب باز می‎دارد. انبیا آمده‏اند تا این حس را در انسان زنده کنند و نگذارند که این دوستی‏ها و دلدادگی‏ها موجب غفلت از آن حس عمیق «میل به جاودانگی» شود.
این نشئه، جای ماندن نیست و انسان نباید آن قدر مشغول دنیا شود که از سرای جاودانگی یعنی همان آخرت، غافل شود. در قالب اصطلاحی باید بگوییم: «انبیا آمدند تا انسان را به آداب الهی مؤدب و تربیت کنند»؛ یعنی این حسی موجود درون او را شکوفا کنند. انبیا می‏خواهند انسان را به فکر بیاندازند که او به خودش بگوید: «من روزی می‎میرم و از این نشئه می‎روم؛ نشئه دیگری در کار است که من متعلّق به آنجا هستم».

کنترل خواسته‏های بی‏پایان نفس با لجام عقل

این روایت از علی(علیه‎السلام) است که فرمود: «النفوس طلقه»، «نفوس» یعنی مجموعه سه نیرو و «طلقه» یعنی بی‎بند و بار، نفس انسان می‏خواهد در هر سه بعد شهوت، غضب و وهم به طور مطلق آزاد بوده و هرطور که این قوا می‏خواهند کند، مرز نشناسی در نهاد شهوت، غضب و وهم است. «لکن ایدی العقول تمسک اعنّتها عن النحوس»  دستان عقل افسار نفس را می‏کشد و او را باز می‏دارد. شرع با عقل هم‏سو است، لذا دست‎های عقل است که نفس را مهار می‏کند و او را از بی‎بند و باری‏ها باز می‏دارد تا نفس به چیزهایی که نه شرع می‎پسندد و نه عقل برآن صحه می‎گذارد، آلوده نشده و به دام نحسی‏ها گرفتار نشود.
در روایات ما مسأله هواهای نفسانی خیلی مورد توجه است. منظور از این هواها، همان خواسته‎ها است؛ خواسته‎های شهوی، غضبی و وهمی. حتی وقتی کسانی از اهل بیت سؤال می‎کنند که انسان چه موقع راحت می‎شود و راه رسیدن به راحتی چیست؟ ایشان جواب می‎دهند: زمانی که با خواسته‎های نفسانی‎اش که به طور گسترده عمل می‏کند، مخالفت کند.

راحتی در مخالفت با نفس است!

در روایتی از امام صادق(علیه‎السلام) که از مواعظ حضرت هم هست، آمده است که «و قیل له» به حضرت عرض شد: «قِیلَ لَهُ أَیْنَ طَرِیقُ الرَّاحَةِ فَقَالَ؟» راه رسیدن به راحتی چیست؟ «فقال(علیه‎السلام) فِی خِلَافِ الْهَوَى» آنجایی که انسان با خواسته‎های گسترده نفسش مخالفت کند. اگر یادتان باشد گفتیم که علی(علیه‏السلام) در رابطه با این خواسته ها فرمودند که طلقه است.

زمان استراحت، روز ورود به بهشت است!

« قِیلَ: فَمَتَى یَجِدُ الرَّاحَةَ؟» دوباره پرسیدند: با این وضع که همیشه باید بر خلاف خواسته‏های نفس عمل کرد و او را مدام محدود ساخت؛ پس کجا راحتی را می‏توان به دست آورد؟ «و قال(علیه‎السلام) عِنْدَ أَوَّلِ یَوْمٍ یَصِیرُ فِی الْجَنَّةِ»  اولین روزی که انسان به سمت بهشت می‎رود. یعنی همان زندگی جاودانه‎ای را که خداوند به او وعده فرموده است. پس باید تا آخرین لحظه عمر انسان مواقب نفس بوده و خواسته‏های او را مطابق با شرع تنظیم و تحدید نماید.
انتهای پیام/ک



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900726001099


نوشته شده توسط : ramin h

اجرای تواشیح گروه المهدی در کنگاور

سه شنبه 26 مهر 1390   08:22 ب.ظ

سفر مهر در مهر/
اجرای تواشیح گروه المهدی در کنگاور

خبرگزاری فارس: گروه تواشیح المهدی که امروز در جمع نخبگان با رهبری دیدار کردند، فردا در کنگاور در مدح رهبرشان برنامه اجرا می‌کنند.

خبرگزاری فارس: اجرای تواشیح گروه المهدی در کنگاور

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در این گروه که روز اول نیز در استقبال از رهبری در ورزشگاه آزادی برنامه اجرا کرده بودند، امیرحسین کریمی‌خو، امیررضا مرادیانی، محمدسعید لرستانی، محمدسعید فتاحی، امیر لطیفی و علی توکلی به همخوانی می‌پردازند.
امیرحسین کریمی ‌خود امروز در حاشیه دیدار با نخبگان گفت: خیلی خوشحالم که امروز در جمع نخبگان هستم و رهبر را از نزدیک زیارت کردم و من واقعا نمی‌توانم حسم را از نمازی که با رهبر خواندم بیان کنم.
وی گفت: از رهبر می‌خواهم برای جوانان دعا کند.
علی توکلی نیز از دیگر اعضای این گروه عنوان کرد: من امروز واقعا باورم نمی‌شد از نزدیک آقا را ببینم، دوست داشتم نزدیک‌تر می‌رفتم و دست ایشان را می‌بوسیدم.
توکلی گفت: نماز با پیش‌نمازی رهبری حس و حالی را در من ایجاد کرد که تاکنون تجربه نکرده بودم.
وی بیان کرد: تنها دعایم برای رهبر این است که همیشه تنی سالم داشته باشند.
انتهای پیام/ج30



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900726001098


نوشته شده توسط : ramin h

اگر 400 میلیارد تومان دست یک کور می‌دادیم 8 هزار خانه ساخته بود

سه شنبه 26 مهر 1390   08:14 ب.ظ

بیادی در جلسه امروز شورای شهر:
اگر 400 میلیارد تومان دست یک کور می‌دادیم 8 هزار خانه ساخته بود

خبرگزاری فارس: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد سازمان نوسازی در نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: اگر 400 میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت را دست یک کور می‌دادیم، تاکنون 8 هزار خانه ساخته بود.

خبرگزاری فارس: اگر 400 میلیارد تومان دست یک کور می‌دادیم 8 هزار خانه ساخته بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حسن بیادی در چهارصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی شهرداری تهران، اظهار داشت: ابتدا باید دو پرسش را مطرح کرد که نخست در نوسازی بافت‌های فرسوده موفق بوده‌ایم یا خیر و اینکه نقش سازمان نوسازی چگونه بوده است؟

وی افزود: در بخش نخست می‌توان گفت مدیریت شهری به طور حتم در نوسازی بافت‌های فرسوده به اندازه خود موفق بوده است، چرا که در این حوزه بسیاری دیگر از ارگان‌ها نیز باید وارد می‌شدند، اما شهرداری و شورای شهر به صورت کلان موفق بوده‌اند.

بیادی خاطر نشان کرد: اما موفقیت حاصل شده مربوط به سازمان نوسازی نیست و این یک ضرب و تقسیم ساده است؛ اگر چهارصد میلیارد تومانی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده در اختیار این سازمان قرار گرفته را زمین می خریدیم و می‌ساختیم تاکنون 4 هزار واحد 100 متری بدون اینکه به ما توهین شود، آماده می‌کردیم به اضافه اینکه حقوق شهرداری را هم می‌پرداختیم.

وی با بیان اینکه تخلفات صورت گرفته در سازمان نوسازی حتمی است، گفت: نحوه به رأی گذاشتن این گزارش تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی از لحاظ قانونی اشتباه است، چرا که یا باید به صورت طرح در شورا مطرح می‌شد یا به صورت لایحه از سوی شهرداری مورد بررسی قرار می‌گرفت.

بیادی گفت:خواهش بنده این است که این روند را از روال خارج نکنیم. در شرایط موجود ظاهرا ما باید عذرخواهی کنیم البته عذرخواهی کردن از مردم در این زمینه ضروری است.

وی تأکید کرد: اگر این 400 میلیارد تومان را دست یک آدم کور می‌دادیم 8 هزار خانه ساخته بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در نوسازی بافت‌های فرسوده تخلف صورت گرفته و یکسری از منابع شهرداری را ضایع کرده‌اند که باید در این زمینه سازمان نوسازی پاسخگو باشد.

بیادی خاطر نشان کرد: اگر بازرسی شهرداری تهران تمایل داشت، گزارشی در این زمینه ارائه می‌کرد و اگر تا به حال این کار را نکرده در این زمینه قصور داشته است.

وی با بیان اینکه بازرسی زیر نظر شهردار تهران است، گفت: شورای شهر برای پیگیری‌های قضایی می‌تواند به صورت مستقل عمل کند.
انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900726001081


نوشته شده توسط : ramin h

معجزات خبرنگاران از زبان حداد عادل/ پیشنهاد عکس گرفتن به جای مصاحبه

سه شنبه 26 مهر 1390   08:14 ب.ظ

حاشیه‌نگاری خبرنگار فارس از رونمایی دو نمایه
معجزات خبرنگاران از زبان حداد عادل/ پیشنهاد عکس گرفتن به جای مصاحبه

خبرگزاری فارس: آیین رونمایی از دو نرم‌افزار «امام آینه‌ها» و «یک قرن فریاد» صبح امروز در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد با حاشیه های خواندنی همراه است.

خبرگزاری فارس: معجزات خبرنگاران از زبان حداد عادل/ پیشنهاد عکس گرفتن به جای مصاحبه

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از دو نرم‌افزار «امام آینه‌ها» و «یک قرن فریاد» صبح امروز در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حمید روحانی، غلامعلی حدادعادل، منصور واعظی و محمدرضا اخضریان کاشانی برگزار شد.

این مراسم رونمایی با حاشیه هایی همراه بود.

* نرم‌افزارهای «نمایه یک قرن فریاد» بوسیله غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی رونمایی شد.

* قرائت قرآن و اجرا و معرفی نمایه‌ها برای حضار و مسئولین حاضر بر عهده محمدرضا اخضریان کاشانی مدیر عامل موسسه نمایه بود.

* در این مراسم همچنین نمایه دیگری با نام «امام آینه‌ها» با حضور سید محمد حسینی وزیر ارشاد رونمایی شدند.

* خبرنگاران که اغلب پس از پایان هر برنامه در حلقه‌ای به دور مسئولین هرحوزه، آنها را با سوالات مختلف در بر می‌گیرند در این دیدار هم از حضور حسینی ، حداد عادل، واعظی غافل نشده و در هنگام نوشتن یادگاری برای موسسه نمایه به سراغ آنها رفتند.

* این حرکت خبرنگاران با واکنش جالب حداد عادل و حسینی مواجه شد که حسینی قصد رفتن از این حلقه را داشت که خبرنگاران از رفتن وی ممانعت کردند.

* حداد عادل بعد از پایان این مراسم در حلقه خبرنگاران گفت: با این که این همه حرف زدیم باز خبرنگاران از ما پرسش داشته و جویای پاسخ هستند، این خبرنگارها معجزات جالبی دارند، مثلا پیش از بازدید از مکانی از ما می‌پرسند نظر خودتان را درباره این محل بگویید، در حالی که ما هنوز محل را افتتاح نکرده و بازدیدی نداشتیم.
در این میان عکاس خبری که دوربین بر دوش داشت در پاسخ این سخن حداد عادل گفت باید ما هم رسمی نهاده و بگوئیم همانند خبرنگاران در پایان برنامه فرصتی برای ما قرار دهید تا عکس بگیریم.
این پیشنهاد از سوی حداد عادل اینگونه پاسخ داده شد، گرفتن عکس بهتر از گفت وگو است.

* دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در این مراسم گفت: امید داریم تا پایان سال 90 تعداد نمایه‌ها‌ی موسسه نمایه از 200 نرم‌افزار فراتر رود.

* رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر، گفت: این روزها کتاب‌هایی منتشر می‌شود که باید این آثار مورد توجه وزیر ارشاد باشد؛ چرا که میراث‌خواران انقلاب سعی در برجسته کردن چهره خود دارند و برخی نهادهایی که عنوان انقلاب را یدک می‌کشند این آثار را منتشر می‌کنند.

* سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهشی ایران معاصر در این مراسم با مخاطب قرار دادن وزیر ارشاد گفت: وزیر ارشاد نسبت به چاپ کتاب‌های خاطرات بعد از انقلاب حساس باشد.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهشی ایران معاصر گفت: آنچه که وزیر ارشاد باید به آن توجه کند، کتاب‌های خاطراتی است که بعد از پیروزی انقلاب، توسط میراث‌خواران انقلاب چاپ می‌شود چرا که برخی از این افراد سعی می‌کنند چهره خودشان را بزرگ کنند و برخی نهادها هم که عنوان انقلابی را یدک می‌کشند، این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهشی ایران معاصر گفت: آنچه که وزیر ارشاد باید به آن توجه کند، کتاب‌های خاطراتی است که بعد از پیروزی انقلاب، توسط میراث‌خواران انقلاب چاپ می‌شود چرا که برخی از این افراد سعی می‌کنند چهره خودشان را بزرگ کنند و برخی نهادها هم که عنوان انقلابی را یدک می‌کشند، این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند.

* سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این برنامه گفت: قدرت برخی رسانه‌ها در چهره و اسطوره‌سازی است، در مقابل آنها باید کارهای بزرگی انجام داد تا افراد منفی به عنوان فرشته نجات به مردم معرفی نشوند.

* اخضریان کاشانی مدیرعامل موسسه نمایه هم عنوان کرد: نمایه امام آینه‌ها در بخش نمایه نشریات بیش از 9 هزار مقاله در مورد امام خمینی از سال 57 تا 90 را دربردارد.
انتهای پیام/و



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900726001086


نوشته شده توسط : ramin h

لیگ برتر هندبال بانوان به تعویق افتاد

شنبه 23 مهر 1390   10:25 ب.ظ

لیگ برتر هندبال بانوان به تعویق افتاد

خبرگزاری فارس: لیگ برتر هندبال بانوان به دلیل آماده نبودن مدارک بعضی از تیم‌ها به تعویق افتاد.

خبرگزاری فارس: لیگ برتر هندبال بانوان به تعویق افتاد

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، تاکنون 9 تیم برای حضور در لیگ برتر هندبال بانوان اعلام آمادگی کرده‌اند و 2 تیم مدارک خود را به فدراسیون تحویل داده‌اند.
پیش از این قرار بود لیگ برتر از 6 آبان آغاز شود اما با توجه به عدم ارسال مدارک تیم‌ها و همچنین جذب بازیکن، زمان برگزاری لیگ به تعویق افتاد.

میترا نوری، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون هندبال با اعلام این خبر به فارس گفت: با توجه به منحل شدن باشگاه سپاهان و پخش بازیکنان این تیم در سایر باشگاه‌ها و درگیری تیم‌ها برای جذب بازیکن، آغاز لیگ به تعویق افتاد. البته لیگ 90 صددرصد در آبان برگزار می‌شود اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

ثامن‌الحجج، شهرداری کرمان، زیتون کرمان، کردستان، پرسپولیس تهران، مجید تهران، ذوب‌آهن، نفت‌وگاز گچساران و تربیت‌بدنی فارس تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر هستند.
انتهای پیام/د



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000369


نوشته شده توسط : ramin h

امکان ندارد آمریکا عدم مصونیت مربیان خود در عراق را بپذیرد

شنبه 23 مهر 1390   10:25 ب.ظ

سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در گفت‌وگو با فارس:
امکان ندارد آمریکا عدم مصونیت مربیان خود در عراق را بپذیرد

خبرگزاری فارس: جیفری بیوکانن با بیان اینکه همه‌ نیروهای آمریکایی در هر جایی این کره‌ خاکی که‌ باشند از مصونیت قضایی برخوردار هستند، مدعی شد که حضور مربیان آمریکایی درخواست عراقی ها است نه‌ آمریکا.

خبرگزاری فارس: امکان ندارد آمریکا عدم مصونیت مربیان خود در عراق را بپذیرد

ژنرال "جیفری بیوکانن" سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد بار دیگر بر مصونیت قضایی برای مربیان این کشور در عراق تاکید کرد  و گفت: آمریکا عدم مصونیت قضایی مربیان خود را نخواهد پذیرفت.
وی ضمن ابراز تمایل برای ادامه حضور نظامیان این کشور در عراق گفت: باید صبر کنیم و ببینم آیا عراقی ها خواسته‌ خود را تغییر می دهند یا خیر؟

متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب در زیر می آید:

فارس: آیا آمریکا عدم مصونیت مربیان خود در عراق را خواهد پذیرفت؟

بیوکانن: خیر ، چنین چیزی امکان ندارد ، همه‌ نیروهای آمریکایی در هر جایی این کره‌ خاکی که‌ باشند از مصونیت قضایی برخوردار هستند ، پس این مسئله‌ جدیدی برای عراق نیست و آنها نباید اینطور احساس کنند که‌ نظامیان آمریکایی فقط در عراق مصونیت قضایی دارند.

فارس: گروههای سیاسی عراق بارها اعلام کرده‌اند که‌ تنها در صورت عدم مصونیت قضایی حاضر به‌ قبول مربیان آمریکایی در خاک عراق هستند ، در صورت اصرار بر این خواسته‌ ، آیا شما از عراق خارج خواهید شد؟

بیوکانن: ما در پایان سال 2011 میلادی از عراق خارج خواهیم شد و تنها بخشی از مربیان آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی در خاک این کشور باقی خواهند ماند ، اما برای پاسخ سوال شما باید بگوییم که‌ باید صبر کنیم و ببینم آیا عراقی ها خواسته‌ خود را تغییر می دهند یا خیر؟

فارس: قرار است 5 هزار مربی آمریکایی در عراق ابقاء شوند ، اصولا وظیفه‌ اصلی آنها چه‌ خواهد بود؟

بیوکانن: همانطور که‌ از نام آنها پیدا است ، وظیفه‌ اصلی آنها آموزش نیروهای عراقی برای مقابله‌ با گروههای تروریستی و آشنایی با سلاح های روز دنیا است.

فارس: نیروهای آمریکایی که‌ دیروز به‌ عراق نیامده‌اند ، شما 8 سال است که‌ در این کشور حضور دارید ، چرا در این 8 سال آنها را آموزش ندادید؟

بیوکانن: ما در این مدت هم به‌ آموزش پلیس و نیروهای امنیتی عراق مشغول بوده‌ایم ، اما هنوز بسیاری از مقامات عراقی معتقدند نیروهای امنیتی کشورشان به‌ آموزش بیشتری نیاز دارند ، یادتان باشد حضور مربیان آمریکایی درخواست عراقی ها است نه‌ آمریکا.

فارس: به‌ عنوان آخرین سوال نظر شما درباره‌ جنبش وال استریت چیست؟

بیوکانن: جنبش؟ من سخنگوی ارتش آمریکا در عراق هستم، سمت دیگری ندارم.

انتهای پیام/++



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900722000053


نوشته شده توسط : ramin h

سطح مسابقات والیبال دانش‌آموزی آسیا در حد جهانی است

شنبه 23 مهر 1390   10:25 ب.ظ

رقابت‌های والیبال دانش آموزی آسیا - ارومیه/
سطح مسابقات والیبال دانش‌آموزی آسیا در حد جهانی است

خبرگزاری فارس: سرپرست فنی رقابت‌های آسیایی والیبال دانش‌آموزی گفت: با توجه به اینکه به عنوان داور در رقابت‌های جهانی والیبال دانش‌آموزی در قبرس حضور داشته‌ام، اعتقاد دارم سطح مسابقات آسیایی والیبال دانش‌آموزی (به میزبانی ایران) در حد جهانی است.

خبرگزاری فارس: سطح مسابقات والیبال دانش‌آموزی آسیا در حد جهانی است

محمدحسین شفقی، سرپرست فنّی رقابت‌های آسیایی والیبال دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه سطح مسابقات آسیایی والیبال دانش‌آموزی در حد جهانی است، اظهار داشت: برخی از کشورهای حاضر در این رقابت‌ها مانند تایلند، اندونزی و ایران، تیم‌های بسیار خوبی را روانه مسابقات آسیایی کرده‌اند، به طوری که سطح این رقابت‌ها بسیار بالاست.

وی افزود: تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با توجه به اینکه در یک هفته آماده شده است و اکثر بازیکنان نیز در اختیار باشگاه‌های خود بوده‌اند و نیز با وجود ناهماهنگی‌ها، در گام نخست موفق شد سنگاپور را شکست دهد که نتیجه بسیار خوبی بود.

شفقی در مورد سطح بازی تیم‌ منتخب آذربایجان غربی به عنوان نماینده ایران در این مسابقات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تیم منتخب والیبال آذربایجان غربی قبل از رقابت‌های آسیایی تمرینات بیشتری داشته و مسابقات تدارکاتی بیشتری نسبت به تیم ملی والیبال دانش‌آموزی انجام داده است، بازیکنان این تیم انگیزه بیشتری برای رسیدن به پیروزی دارند.

وی اضافه کرد: تیم منتخب آذربایجان غربی امروز مسابقه بسیار حساسی با تیم اندونزی دارد که امیدواریم پیروز این مسابقه، نماینده کشورمان باشد.

سرپرست فنی رقابت‌های آسیایی والیبال دانش‌آموزی با بیان اینکه تمام تیم‌های حاضر در رقابت‌های آسیایی والیبال دانش‌آموزی از سطح آن رضایت کامل دارند، ادامه داد: تصور نمی‌کردیم که سطح این مسابقات بالا باشد و با توجه به اینکه در مسابقات جهانی قبرس به عنوان داور قضاوت کرده بودم، اعتقاد دارم که سطح و کیفیت مسابقات آسیایی تفاوتی با مسابقات جهانی ندارد.

وی که به طور همزمان ناظر داوری مسابقات آسیایی والیبال دانش‌آموزی است، قضاوت داوران ایرانی و خارجی در این رقابت‌ها را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: 3 داور خارجی از کشورهای تایلند، سریلانکا و مالزی در این رقابت‌ها قضاوت می‌کنند، ضمن اینکه 5 داور ایرانی هم قضاوت مسابقات آسیایی والیبال دانش‌آموزی را بر عهده دارند که خوشبختانه تا به حال قضاوت داوران ایرانی و خارجی مطلوب بوده، به طوری که مشکلی از این بابت وجود نداشته است.

شفقی در پایان اضافه کرد: امیدوارم که دانش‌آموزان والیبالیست تیم ملی ایران و تیم منتخب آذربایجان غربی با بازی‌های خوب و شکست حریفان، مزد زحمات وزارت آموزش و پرورش را بدهند و پایان رقابت‌های آسیایی والیبال دانش‌آموزی با قهرمانی یکی از این دو تیم همراه شود.
انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000246


نوشته شده توسط : ramin h

خودسوزی معلم فرانسوی بر اثر فشار ناشی از سیاست‌ ریاضت اقتصادی دولت

شنبه 23 مهر 1390   10:25 ب.ظ

خودسوزی معلم فرانسوی بر اثر فشار ناشی از سیاست‌ ریاضت اقتصادی دولت

خبرگزاری فارس: یک معلم فرانسوی بر اثر فشارهای ناشی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت فرانسه و طرح دولت برای حذف مشاغل در بخش آموزش خود را مقابل چشم دانش‌آموزان در مدرسه آتش زد.

خبرگزاری فارس: خودسوزی معلم فرانسوی بر اثر فشار ناشی از سیاست‌ ریاضت اقتصادی دولت

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی "اکسپرس"، یک معلم ریاضی روز پنجشنبه گذشته اقدام به خودسوزی مقابل چشم دانش‌آموزان در مدرسه "بزیر" کرد و به علت شدت سوختگی روز گذشته جان باخت.

بنا بر اعلام شاهدان این ماجرا این معلم زن ۴۴ ساله که از ۱۰ سال پیش در این مدرسه مشغول به کار بوده است در روز حادثه کلاس درس را لغو کرده و سپس خود را مقابل چشمان دانش‌آموزان آتش زده و خطاب به دانش‌آموزان اعلام کرده است که "من این کار را بخاطر شما انجام می‌دهم".

به گفته یکی از دانش‌آموزان، این معلم به سبب فشارهای وارده ناشی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت به ویژه در زمینه حذف فرصت‌های شغلی در بخش آموزش، بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر شده بوده است و از چندی پیش بسیار غمگین و افسرده شده بوده است و اقدام وی به خودسوزی و شیوه‌ای که وی برای این کار برگزید، نشانه‌هایی دال بر این موضوع است.

وزارت آموزش فرانسه چندی پیش از حذف فرصت‌های شغلی در حوزه آموزش به دلیل کاهش هزینه ها خبر داد.

در طول دوران ریاست جمهوری "نیکلا سارکوزی" از سال 2007 تا 2012 حدود 80 هزار فرصت شغلی در بخش آموزش در چارچوب طرح دولت فرانسه برای کاهش هزینه‌های بخش عمومی، حذف خواهد شد که این رقم از سال 2007 تاکنون حدود شصت و پنج هزار فرصت شغلی بوده است.

فرانسه حدود 850 هزار معلم در دوره‌های ابتدایی و متوسطه دارد.

با اتخاذ تصمیمات نادرست در آموزش و پرورش فرانسه، سطح آموزشی در این کشور به شکل چشمگیری نزول کرده است و این مسئله در مناطق حاشیه‌ای و دهکده‌ها نمود بیشتری نیز دارد.

دولت سارکوزی برای کاهش کسری بودجه و کم کردن از هزینه‌های دولتی، برنامه‌هایی را تحت عنوان اصلاحات اقتصادی آغاز کرده است که بخشی از این برنامه‌های اصلاحی دامن مشاغل آموزشی را گرفته و اعتراض گسترده ماه‌های اخیر معلمان و دانش‌آموزان را برانگیخته است. 

انتهای پیام/ر.ص


 



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000282


نوشته شده توسط : ramin h

شکست سنگین کاخ سفید در سوریه/ گزینه نظامی علیه دمشق مطرح نیست

شنبه 23 مهر 1390   10:24 ب.ظ

"امین حطیط" در گفت‌وگو با فارس:
شکست سنگین کاخ سفید در سوریه/ گزینه نظامی علیه دمشق مطرح نیست

خبرگزاری فارس: سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان با بیان اینکه دروازه شورای امنیت برای دخالت نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه قفل شده است؛ گزینه حمله نظامی به سوریه را غیر قابل مطرح دانست و تاکید کرد که تحولات سوریه به سمت ثبات پیش میرود.

خبرگزاری فارس: شکست سنگین کاخ سفید در سوریه/ گزینه نظامی علیه دمشق مطرح نیست

"امین حطیط" سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به تحولات سوریه؛ اوضاع امنیتی این کشور را کاملا تحت کنترل دمشق برشمرد و با تاکید بر کاهش چشمگیر تظاهرات در شهرهای این کشور گفت: میزان تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای سوریه آنقدر کاهش یافت که می‌توان گفت تقریبا تظاهراتی وجود ندارد.

تحولات سوریه به سمت بهبودی پیش می‌رود

وی با بیان اینکه از نظر حجم تظاهرات جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، تاکید کرد که تحولات داخلی سوریه به رغم همه توطئه‌هایی که از سوی بدخواهان ملت این کشور صورت می‌گیرند ولی به یاری خداوند اوضاع به سمت بهبودی کامل پیش می‌روند.
این کارشناس مسائل استراتژیک با شکست خورده خواندن توطئه‌های بیگانگان علیه سوریه گفت: سیاست‌های مداخلهه جویانه آمریکا در امور دمشق شکست سختی را متحمل شد زیرا که امید زیادی به سرنگونی نظام سوریه داشته و به این توطئه دل بسته بود.

توطئه‌های واشنگتن برای تضعیف نظام دمشق

وی از تلاش واشنگتن برای تضعیف نظام سوریه پرده برداشت و افزود: دولت آمریکا پس از ناکامی در سرنگونی نظام بشار اسد؛ اکنون سعی در تضعیف دمشق وانتقام جویی از آن دارد ولی بویژه پس از تحولات اخیر عرصه بین‌الملل و افزایش تنفر ملت‌های منطقه از سیاست‌های کاخ سفید معتقدم که شرایط بر وفق مراد واشنگتن نخواهد بود.

گزینه نظامی علیه سوریه مطرح نیست

حطیط با بیان اینکه دروازه شورای امنیت به منظور دخالت نظامی آمریکا و هم پیمانانش در سوریه قفل شده است؛ گزینه حمله نظامی به سوریه را غیر قابل مطرح دانست و تاکید کرد که تحولات سوریه به سمت ثبات و استقرار پیش می‌رود.

مانورهای ترکیه هیچ اهمیتی ندارند

سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان با کاستن از اهمیت برگزاری مانورهای نظامی ترکیه در مرزهای نزدیک به سوریه گفت: مانورهای ترکیه هیچ اهمیتی ندارند زیرا آنکار در بحران‌های داخلی و خارجی بسیاری غوطه ور است و این مانورها را تنها برای تقویت روحیه خویش برگزار می‌کند.

سرنوشت شورای انتقالی سوریه به ناکامی منجر می‌شود

وی با اشاره به تشکیل آنچه شورای انتقالی معارضان سوری نامیده می‌شود؛ گفت: این تشکل نیز در زمره همان تشکل‌های معارضان خارج نشین خواهد بود که برای جهان شناخته شده است که هیچ نقشی در سیاست داخلی سوریه نخواهد داشت مگر اینکه خود را به کاروان گفت‌وگوهای ملی برساند شاید در آن صورت به عنوان گروهی از طرف‌های گفت‌وگو شناخته شود.
این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد که تنها راه حیات شورای موسوم به شورای انتقالی معارضان سوریه پیوستن به گفت‌وگوهای ملی و دوری گزیدن از دشمنان خارجی و بدخواهان ملت سوریه است و در غیر آن صورت ناکامی آنها حتمی است.


تشدید دامنه اختلاف بین معارضان داخلی و خارجی دمشق

حطیط با اشاره به اختلافات موجود در روابط معارضان داخلی و خارجی سوریه، هر گونه نگرانی از همگرایی و نزدیکی این دو گروه غیر همسو را غیر قابل توجیه خواند و با صهیونیستی و آمریکایی خواندن معارضان خارجی سوریه تاکید کرد که در گروه‌های معارض داخلی ملی گرایان و قومیت گرایان حضور دارند و امکان ندارد که معارضان داخلی به گروه‌های اپوزیسیون خارج نشین نزدیک شوند. هم اکنون اختلاف بین آنها کاملا روشن و آشکار است و جز برخی شخصیت‌های ضعیف به خواری و همکاری با برنامه‌های صهیونیستی تن می‌دهند؛‌ هیچ گونه همگرایی بین این دو گروه به چشم نمی‌خورد.

مسکو پتانسیل ایفای نقش سازنده در سوریه را دارد

وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر معارضان سوری در مسکو گفت: روسیه پتانسیل ایفای نقشی به منظور پایان دادن به تحولات سوریه ب را دارد بویژه اینکه نقشه راه معارضان داخلی سوریه با طرح‌های مسکو نزدیک است ولی با توجه به توطئه‌‌های گروه‌های معارض صهیونیستی و آمریکایی معتقدم که هیچ همگرایی بین مسکو و اپوزیسیون خارج نشین سوریه بوجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/++



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000376


نوشته شده توسط : ramin h

بازدید هوایی اعضای کمیسیون بهداشت از پایگاه‌های امداد و نجات‌

شنبه 23 مهر 1390   08:52 ب.ظ

هفته جاری صورت میگیرد؛
بازدید هوایی اعضای کمیسیون بهداشت از پایگاه‌های امداد و نجات‌

خبرگزاری فارس: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ از پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت بازدید هوایی انجام می‌دهند.

خبرگزاری فارس: بازدید هوایی اعضای کمیسیون بهداشت از پایگاه‌های امداد و نجات‌

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت عصر فردا برای ارائه گزارشی پیرامون چگونگی رعایت موازین شرعی در محیط بیمارستان‌ها در این کمیسیون حاضر می‌شود.

بررسی طرح برقراری فوق‌العاده جذب کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی حوزه ستادی وزارت بهداشت و واحدهای وابسته و نیز رسیدگی به طرح اصلاح ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 در دستور کار جلسات این هفته کمیسیون بهداشت و درمان قرار دارد.

اعضای این کمیسیون روز دوشنبه از مجموعه امداد و نجات و کارخانجات سازمان تدارکات پزشکی بازدید می‌کنند.

همچنین نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت روز دوشنبه از پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت بازدید هوایی انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت نیز عصر روز سه‌شنبه برای ارائه گزارشی درباره آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در کمیسیون بهداشت حاضر می‌شود.

اعضای کمیسیون عمران مجلس هفته جاری روزهای یکشنبه و سه‌شنبه طی جلساتی پس از بررسی اخبار و اطلاعات واصله، به بررسی گزارش عملکرد بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی که توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان عمران بهسازی شهری ارائه می‌شود، می‌پردازند.

جلسه هیئت رئیسه کمیسیون نیز عصر روز یکشنبه تشکیل می‌شود.

بررسی طرح حق‌الارض از شرکت‌های خدماتی-تأسیساتی توسط شهرداری‌ها و رسیدگی به گزارش عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که توسط صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه می‌شود، در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون قرار دارد.
انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000426


نوشته شده توسط : ramin h

میرهاشمی: تعامل فیلمسازان داخلی و خارجی در «سینماحقیقت» سازنده است

شنبه 23 مهر 1390   08:52 ب.ظ

/جشنواره سینماحقیقت/
میرهاشمی: تعامل فیلمسازان داخلی و خارجی در «سینماحقیقت» سازنده است

خبرگزاری فارس: کارگردان فیلم «فیلسوف گفت‌وگو» گفت: دغدغه ما مستندسازان، همواره ایجاد تعامل بین فیلمسازان ایرانی و خارجی بوده و جشنواره سینماحقیقت، تنها عرصه تمرکز بین‌المللی ما مستندسازان و از این حیث سازنده است.

خبرگزاری فارس: میرهاشمی: تعامل فیلمسازان داخلی و خارجی در «سینماحقیقت» سازنده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سید جواد میرهاشمی که سال گذشته با مستند «از پاریز تا پاریس» به جشنواره سینما حقیقت آمده بود، گفت:‌ من امید دارم که جشنواره سینماحقیقت به پنجاهمین سال برگزاری خود برسد، زیرا دغدغه ما مستندسازان، همواره ایجاد تعامل بین فیلمسازان ایرانی و خارجی بوده و این تنها عرصه تمرکز بین‌المللی ما مستندسازان است.
او گفت: زنده‌یاد حجازی زمانی که فوتبال ما در مرحله گذار از لیگ دسته یک به لیگ برتر قرار داشت،‌ گفته بود ما از حرفه‌ای شدن فقط حک شدن شماره لباس‌ها به خارجی را یاد گرفته‌ایم و این مثال فوتبالی در عرصه فرهنگ هم مصداق دارد چرا که بسیاری از جشنواره‌های ما با عنوان «بین‌المللی» چنین برخوردی دارند. یعنی ‌ ما معمولا فیلمسازان خارجی را دعوت می‌کنیم ولی آنها را در فضای گلخانه‌ای نگه می‌داریم اما جشنواره سینماحقیقت اینگونه نیست.
وی اظهار داشت: ‌ نفس به نفس بودن فیلمسازان باهم ،‌ یک جشنواره‌ را تبدیل به جشنواره‌ای بین‌المللی می‌کند و سینماحقیقت به دلیل تمرکز روی مستند و تخصصی نگریستن به این مسئله، این پتانسیل را دارد.
وی افزود:‌ جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند در سال‌های آینده روی این مسئله تمرکز کند و جلساتی در قالب مناظره یا نشست‌های تخصصی بین فیلمسازان ایرانی و خارجی برگزار نماید.
این مستندساز درباره کلیت جشنواره سینما حقیقت عنوان کرد :‌ جمله قصاری نیست اگر بگوییم سینما حقیقت تخصصی‌ترین جشنواره مستند در حال حاضر است و همین قدر که هر ساله تعداد بسیار بالایی فیلم به دفتر جشنواره آن ارسال می شود، نشان از جریان ساز بودنش دارد.
میرهاشمی در پایان تاکید کرد:‌ جشنواره «سینماحقیقت» در حال حاضر مانند درختی نوپاست که نخستین شکوفه‌های خود را تجربه می‌کند و به هیچ وجه فصل برداشت و میوه دادن آن نیست.
بنا بر این گزارش، سید جواد میرهاشمی در اثری مشترک با کریم فیضی با نام «فیلسوف گفت‌وگو» به این دوره از جشنواره آمده است. این اثر مشترک مستند پرتره‌ای درباره زندگی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است و به زندگی و آثار این دکترای فلسفه می‌پردازد که تحقیق و پژوهش آن را «کریم فیضی» از شاگردان دکتر دینانی انجام داده است.
تهیه کنندگی مستند «فیلسوف گفت‌وگو»  را سید جواد میرهاشمی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر عهده دارند. 
پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 16 تا 21 آبان‌ماه 1390 در شهر تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ا



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000628


نوشته شده توسط : ramin h

رقابت خرید بلوک های پالایشگاه اصفهان و شرکت بورس وارد سومین روز شد

شنبه 23 مهر 1390   08:51 ب.ظ

با افزایش قیمت هرسهم به 4880 و 8568 ریال
رقابت خرید بلوک های پالایشگاه اصفهان و شرکت بورس وارد سومین روز شد

خبرگزاری فارس: رقابت متقاضیان خرید بلوک های 10 درصدی پالایشگاه اصفهان و 1.5 درصدی شرکت بورس امروز هم ادامه یافت و با افزایش قیمت هرسهم این دو شرکت به 4880 و 8568 ریال، این رقابت وارد سومین روز شد.

خبرگزاری فارس: رقابت خرید بلوک های پالایشگاه اصفهان و شرکت بورس وارد سومین روز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، تابلوهای معاملاتی بورس و فرابورس در حالی چهارشنبه گذشته شاهد دو عرضه بلوکی پالایشگاه اصفهان و شرکت بورس بودند که امروز هم متقاضیان خرید این دو بلوک به رقابت خود ادامه دادند.
براین اساس، قیمت هر سهم 416 میلیون و 225 هزار و 800 سهم پالایش نفت اصفهان ( معادل 10 درصد) که ازسوی سازمان خصوصی سازی به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط عرضه شده ، با تداوم رقابت دو گروه از هزار و 866 ریال چهارشنبه پیش به 4 هزار و 880 ریال  افزایش یافت تا تکلیف این تعداد سهام به فردا یا روزهای آینده موکول شود.
همچنین رقابت حداقل 7 گروه برای خرید 1.5 درصد سهام شرکت بورس اوراق بهادار امروز تشدید شد. بطوریکه 4.5 میلیون سهم این شرکت که به بهای هر سهم 575 تومان عرضه و چهارشنبه گذشته به 7 هزار و 946 ریال افزایش یافته بود ، در نتیجه ادامه رقابت فشرده چند گروه ، امروز به 8 هزار و 568 ریال بالغ شد اما هیچ گروهی از این قیمت کناره گیری نکرد.
این تعداد سهام متعلق به شرکت کارگزاری راهبرد بوده که به دلیل الزام سازمان بورس برای اعمال افزایش سرمایه 
و تامین نقدینگی به صورت یکجا و نقد در بازار فرابورس عرضه شده است.
انتهای پیام/ص



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000625


نوشته شده توسط : ramin h

کمیسیون شوراها نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را بررسی می‌کند

شنبه 23 مهر 1390   08:51 ب.ظ

در هفته جاری؛
کمیسیون شوراها نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را بررسی می‌کند

خبرگزاری فارس: در جلسات هفته جاری کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بررسی می‌شود.

خبرگزاری فارس: کمیسیون شوراها نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در جلسه یکشنبه هفته جاری، بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را ادامه می‌دهند.

همچنین کاگروه شهرداری‌ها در جلسه روز یکشنبه کمیسیون شوراها تشکیل می‌شود.

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در جلسه روز سه‌شنبه طرح اصلاح ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاح موصب آبان 1386 و تبصره یک آن را بررسی می‌کنند.

همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسات این هفته خود بررسی طرح جامع رسانه را ادامه خواهد داد و طرح یک‌فوریتی شناسه‌ رسمی برای اشیاء عتیقه و میراث فرهنگی کشور را نیز بررسی می‌کنند.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روز یکشنبه لایحه اصلاح قانون معادن (اعاده شده از شورای نگهبان) و گزارش رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره عملکرد این سازمان را بررسی می‌کنند.

همچنین اعضای این کمیسیون در نشست سه‌شنبه خود میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهند بود تا به سئوالات برخی نمایندگان پاسخ دهد.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن در ادامه جلسات خود، تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان درباره نحوه تأمین تجهیزات مورد نیاز در حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی می‌کنند.

در ادامه نیز نشست اعضای هیئت تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت سایپا، برای بررسی گزارش‌های رسیده، نشست کارگروه معدن به منظور بررسی مشکلات معدن‌های استان یزد و کارگروه ارتباطات برای بررسی مشکلات هیئت مدیره انجمن شرکت‌های اینترنتی (VOIP) برگزار می‌شود.
انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000469


نوشته شده توسط : ramin h

نوازی: اگر جای دو دفاع استقلال رضا حسن‌زاده بود بهتر کار می‌کرد!

شنبه 23 مهر 1390   08:51 ب.ظ

نمی‌دانم چرا مظلومی تیم را این‌گونه ارنج می‌کند
نوازی: اگر جای دو دفاع استقلال رضا حسن‌زاده بود بهتر کار می‌کرد!

خبرگزاری فارس: بازیکن پیشین استقلال گفت: در دیدار با راه آهن اگر جای دو بازیکن خط دفاعی استقلال رضا حسن‌زاده بود بهتر کار می‌کرد.

خبرگزاری فارس: نوازی: اگر جای دو دفاع استقلال رضا حسن‌زاده بود بهتر کار می‌کرد!

محمد نوازی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد بازی روز گذشته راه آهن و استقلال اظهار داشت: راه آهن برنامه ای که داشت را انجام داد. آنها یک گل جلو بودند و باید این گل را حفظ می کردند.

وی افزود: راه آهن در ضد حمله خطرناک بود. نمی دانم چرا مظلومی این گونه تیم را ارنج می کند. این همه بازیکن در استقلال است اما از مهره ها آن طور که باید استفاده نمی شود. در دیدار روز گذشته استقلال ما را سکته داد.

نوازی با اشاره به خط دفاع استقلال گفت: تغییر و تحول در خط دفاع استقلال زیاد است. دیروز در خط دفاع دو بازیکنی حضور داشتند که اگر مظلومی رضا حسن زاده را به جای آنها می گذاشت بهتر بود. نمی خواهم از بازیکنی اسم بیاورم اما مانده ام بعضی ها چطور می توانند پیراهن استقلال را بپوشند. من که می خواستم به این تیم بازگردم کلی ایراد گرفتند اما بقیه خیلی راحت به این تیم می آیند.

بازیکن سابق آبی پوشان تصریح کرد: وقتی بازیکنی مثل منتظری نیست نباید یک جانشین خوب داشته باشد؟ نباید تیم را باری به هر جهت بست. زمان نقل و انتقالات باید بر اساس نیاز تیم بازیکن می گرفتند نه اینکه فقط در پست هافبک بازیکن بگیرند.

نوازی خاطرنشان کرد: راه آهن حریفی نبود که استقلال نتواند این تیم را شکست دهد. مسئله این است که استقلال مقابل سایپا هم بازی خوبی انجام نداد و بر حسب اتفاق بازی را برد. کادرفنی استقلال باید به فکر مشکلات فنی تیم باشد نه اینکه خستگی ملی پوشان را بهانه کند. نمی دانم کسانی که در کنار مظلومی هستند در مواقعی که کار تیم گره می خورد چرا مشورتی به او نمی دهند.
انتهای پیام/



منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900723000609


نوشته شده توسط : ramin h